vrijdag 18 september 2009

een mario kart review


Mario's levensverhaal is even inspirerend als dat het sensationeel is. Vanuit de Italiaanse achterbuurten, waar hij als klein kind werd gepest vanwege zijn geringe lengte, overmatige gezichtsbeharing en het feit dat hij maar één paar kleren had, heeft de inmiddels wereldberoemde man zichzelf omhooggewerkt en is nu al jaren hét gezicht van de videogame industrie. Dankzij dit succes kan Mario tegenwoordig genieten van de mooiere dingen die het leven te bieden heeft, waaronder wilde feestjes, mooie vrouwen, luxe geïmporteerde kazen, schone kleren en snelle wagens. Van die eerste vier zien wij als gamers weinig terug, maar met Mario Kart DS laat Mario ons meegenieten van zijn passie voor straatraces.



Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is de Mario Kart serie één van de, zoniet dé populairste Mario spin-off. Al sinds de tijd van de Super Nintendo vermaakten Mario en consorten ons door plaats te nemen in karts en alles op alles te zetten om de race te winnen. De races in de Mario Kart spellen zijn altijd spectaculair, maar tegelijkertijd minstens zo vuil, de coureurs zullen namelijk elke kans aangrijpen om de tegenstanders het leven zuur te maken op de racebaan. In een typische race vliegen de schilden langs je hoofd als fruitvliegjes om een peer, glijden spelers uit over glibberige bananenschillen en ontploffen bommen overal om je heen. Gelukkig zijn er naast al deze destructieve items, ook items die je kunnen helpen overleven en als eerste over de finish te komen. De welbekende paddestoelen geven je een tijdelijke snelheidsboost, een ster maakt je tijdelijk onsterfelijk tegen wapens en andere gevaren en verhoogt je snelheid voor een tijdje en een Boo (het spook) maakt je tijdelijk onkwetsbaar en steelt een item van een andere speler. Dit is slechts een kleine greep uit de vele items die in Mario Kart DS voorkomen, maar de meeste zullen de Mario Kart fans wel al kennen. Deze items maken elke race onvoorspelbaar en spectaculair, omdat met één item iemands positie totaal kan veranderen. Wat nieuw is in Mario Kart DS is dat de keuze van je kart ook voor een deel bepaalt welke items je krijgt. Wanneer je een keuze hebt gemaakt uit één van de characters (welke elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben) moet je ook nog een keuze maken uit een kart. Elke kart heeft zijn eigen eigenschappen, waaronder snelheid, acceleratievermogen, grip en de kans op goede items. Zoals in de vorige Mario Kart spellen maakt het ook uit in welke positie je ligt; wanneer je laatste staat zal je namelijk sneller een goed item uit een item-block weten te pakken dan wanneer je de koppositie hebt. Er zijn trouwens ook nog allerlei karts en characters te unlocken die allemaal weer andere eigenschappen hebben.







Een nieuw gameplay element in Mario Kart DS waar ik het even over wil hebben is de toevoeging van slipstream. Degene die regelmatig de fiets pakken hebben het vast weleens gezien: Een hele slinger fietsers die proberen zo recht mogelijk achter elkaar te fietsen, met helemaal vooraan een persoon die vaak flink wat meer weegt dan de gemiddelde mens. Die fietsers doen dat om uit de wind te blijven, ze zitten in de slipstream van die dikke persoon. Het is een fenomeen waar formule 1 racers en wielrenners ook vaak gebruik van maken. Het is nu ook aanwezig in Mario Kart DS, dus wanneer je vlak achter een tegenstander rijdt zal je iets harder gaan dan normaal en wanneer je lang genoeg in de slipstream zit zal je een tijdelijke snelheidsboost krijgen waardoor je je tegenstander in één keer voorbij raast. Een erg leuke toevoeging naar mijn mening, want het geeft echt wat meer diepte aan de gameplay. Je moet namelijk voortdurend oppassen dat er niet iemand te lang recht achter je ligt, want straks boost 'ie je geniepig voorbij, net voor de finish.

In Mario Kart games is het eigenlijk nooit de bedoeling geweest af te remmen in bochten, het is beter om vol te blijven gassen en ondertussen te proberen nog meer snelheid te maken. Dat kan doormiddel van items, maar ook door een mini-turbo uit te voeren. Zo'n mini-turbo voer je uit door te springen met de R-knop wanneer je een bocht neemt, waardoor je zal slippen en vervolgens wiebel je de D-pad heen en weer tot de vonken van je banden af spatten, laat R los en je knalt snoeihard de bocht uit.

Dit is echter niks nieuws in de Mario Kart serie, maar wat wel nieuw is is dat je deze keer je vaardigheden kan vergelijken met andere spelers over de hele wereld via Wi-Fi. Om online te gaan via Wi-Fi heb je wel een router nodig die compatible is met de DS, of Nintendo's Wi-Fi USB Connector en een PC met internetverbinding. Een online match bestaat uit vier circuits en kan gespeeld worden met maximaal vier spelers en er kunnen redelijk wat racebanen gekozen worden, maar niet alle circuits uit de singleplayer mode zijn ook voor de online mode beschikbaar. Wanneer je online gaat kan je kiezen of je wilt spelen tegen Mario Kart DS spelers uit de hele wereld, spelers uit hetzelfde continent, spelers met ongeveer dezelfde vaardigheden als jij (je hoeveelheden wins en losses bepalen tegen wie je speelt), of vrienden die je toe kan voegen door friend-codes uit te wisselen. Er is geen vorm van communicatie mogelijk tijdens of voor de race, het enige wat je te weten komt van de andere persoon is zijn nickname en zijn embleem (een klein plaatje dat je zelf kan ontwerpen in een ingebouwd paint-achtig programmaatje). Het feit dat de serie met Mario Kart DS online gaat maakt van dit spel echt iets speciaals, in plaats van de zoveelste Mario Kart te zijn in de serie.





Maar niet alleen de online mode maakt dit spel zo goed, want voor de mensen die niet kunnen of willen genieten van de online mode is er ook nog genoeg te beleven. Uiteraard kan je ook gewoon draadloos met een vriend linken als die zich binnen ongeveer 30 meter van jou bevindt. Het is dan mogelijk om met maximaal 8 spelers tegelijk te racen als iedereen een kopie van Mario Kart DS heeft. Verder is er een battle mode, welke weer is onderverdeeld in twee aparte modi. De één is de klassieke battle mode waarin je probeert je tegenstanders drie keer te raken zodat hun ballonnen op zijn en ze niet meer verder kunnen spelen. Bij deze battle mode maakt Mario Kart DS leuk gebruik van de microfoon. Je kunt namelijk extra ballonnen (oftewel: levens) krijgen door hard in de microfoon van je DS te blazen. Na een of twee goede blaasacties heb je een nieuw ballonnetje en kun je weer vol goede moed de ballonnen van je tegenstander beginnen kapot te prikken. De andere mode is er één waarin je zo snel mogelijk shines moet pakken en ook moet stelen van tegenstanders. Degene met het grootste aantal shines aan het einde van de ronde wint het potje. De battles vinden plaats in allerlei kleurrijke arena's; van een soort reusachtig snoepland met een grote berg in het midden tot een zonnig strand met hier en daar wat plassen water, elk level brengt zijn eigen strategische mogelijkheden met zich mee.

Verder is er de Time-trial mode waarin je zonder tegenstanders of items kan proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten of je rijvaardigheid kan proberen te verbeteren. Nadat je het circuit hebt uitgereden kan je het nog eens proberen, terwijl je concurreert met een doorzichtige kopie van jezelf die precies hetzelfde rijdt zoals jij toen je je snelste tijd haalde. Zoiets noemen we een 'ghost' en het leuke is dat Nintendo ook staff-ghosts in het spel heeft ingebouwd. Dit zijn ghosts van medewerkers van Nintendo die erg lastig te verslaan zijn en nagenoeg perfect de banen afwerken, erg fijn om trucjes van af te kijken en om mee te oefenen. Natuurlijk is er ook nog de mode waarin je gewoon in je eentje een Grand-Prix afwerkt. Je kan dan kiezen uit acht cups met ieder vier banen. Vier van de cups in Mario Kart DS zijn helemaal nieuw en de andere vier zijn retro-cups met mixes van de beste banen uit Super Mario Kart, Mario Kart 64, Mario Kart: Double Dash!! en Mario Kart: Super Circuit. Een andere zeer vermakelijke en originele mode is de mission mode. In deze mode krijg je allerlei uitdagingen voorgeschoteld die je zo snel en goed mogelijk moet voltooien voor de beste beoordeling. Soms moet je bijvoorbeeld zo snel mogelijk door vijf item boxes heen rijden of een eindbaas zo snel mogelijk verslaan door een paar schilden op zijn zwakke plek te schieten. Ook deze mode blijft lang leuk, omdat het soms erg lastig is de beste beoordeling binnen te slepen en je jezelf dus kunt blijven verbeteren.






Genoeg te doen dus en het enige wat mij nog rest om te bespreken zijn de graphics en het geluid van Mario Kart DS. De graphics zijn volledig 3D, op enkele effecten, items en details na. Alles is lekker kleurrijk met veel contrasterende kleuren, zoals we gewend zijn van de Mario Kart games. Leuk zijn vooral de kleine details, zoals snelheidslijntjes die verschijnen wanneer je een turbo gebruikt, of de zwarte rookwolken wanneer je bij de start een burnout maakt omdat je het gas te vroeg indrukt. Ook is het natuurlijk indrukwekkend om zo'n 3D spel met een vloeiende 60 beeldjes per seconde op een tweeschermig handheld te spelen. Op het onderste beeld wordt overigens een plattegrond van de baan weergegeven met de posities van de spelers. Met een druk op het touchscreen kan je dan kiezen voor een totaaloverzicht of een iets verder ingezoomde en gedetailleerdere plattegrond die vooral handig is om items te ontwijken en goed te zien hoe dichtbij een tegenstander is. De geluidseffecten doen hun ding en alles past goed in de sfeer. De muziek vind ik persoonlijk een hoogstandje, omdat het allemaal zo natuurlijk is en perfect bij het geheel past. Het valt bijna niet meer op hoe de muziek elke keer in de laatste ronde versnelt om je nog even extra op te fokken, of hoe dat herkenbare deuntje gaat spelen wanneer je een ster gebruikt. De muziekjes zijn altijd vrolijk, maar vaak wel aan de snellere kant, om je in de race sfeer te houden. Graphics, gameplay en geluid sluiten gewoon perfect op elkaar aan in dit spel, er is geen zwakke schakel en dat zie je alleen bij écht goede spellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten